FANDOM

Yleistä Muokkaa

Mongolivaltakunta perustettiin 1200-luvulla. Sen perusti Tshingis-kaani, joka yhdisti mongolit. Mongolivaltakunta on maailmanhistorian suurin mannerimperiumi, joka ulottui Itä-Euroopasta Tyynelle valtamerelle ja Intian pohjoisosiin ja ainoa arokansojen imperiumi, joka laajeni vielä sen perustaja-heimojohtajan kuoleman jälkeen. Se romahti myöhemmin, jonka jälkeen Mongolia (jota kutsutaan myös Ulko-Mongoliaksi erotukseksi Kiinalle kuuluvasta Sisä-Mongolian autonomisesta alueesta) joutui Kiinan hallintaan.

Tshingis-kaani Muokkaa

Temynjinilla oli kova mieltymys hallita muita, ja jo hänen uransa alku osoitti kovaa kunnianhimoa. Hän pyrki ensin oman klaaninsa johtajaksi ja onnistui tavoitteessaan surmaamalla velipuolensa. Seuraavaksi hän tavoitteli alaisuuteensa oman heimonsa toista klaania, johon hän kuului ensimmäisen vaimonsa Borten kautta. Hän jatkoi sinnikkäästi etenemistään ja hallitsi pian kaikkia läntisiä mongoliheimoja ja -klaaneja. Kukistettuaan entisen veriveljensä Jamukan sisällissodassa, hänet tunnustettiin mongolien johtajaksi 1206.